Siapakah Orang Yang Paling Lemah dan Orang Yang Paling Bakhil

Orang Yang Paling Lemah dan Orang Yang Paling Bakhil

Perkongsian hari ini perkongsian ringkas mudah-mudahan memebantu diri saya dan semua yang membaca dapat memperbaiki diri kita. Rasulullah s.a.w bersabda " Orang yang paling lemah dalam kalangan manusia ialah orang yang lemah dalam berdoa yakni dia tidak berdoa dan orang yang paling bakhil dalam kalangan manusia ialah orang yang bakhil dalam memberi salam " (Hadis Riwayat Tabrani )


salam jumaat, hadis nabi mengenai orang yang paling lemah, hadis mengenai orang yang paling bakhil, waktu antara doa mudah dimakbulkan,
Doa dan Salam

Doa adalah senjata umat Islam. Perbanyakkan berdoa. Kurangkan mengadu pada manusia sebaliknya mengadu pada Yang Maha Kuasa. Cari waktu-waktu yang doa mudah dimakbulkan dan hindari perkara yang menyebabkan doa tidak dimakbulkan.

Diantara waktu doa mudah dimakbulkan adalah

Waktu doa mudah dimakbulkan

- ketika sujud
- ketika diantara dua khutbah
- satu detik selepas soalat asar pada hari jumaat
- ketika selepas solat
- doa disepertiga malam

dan banyak lagi antara waktu yang mudah doa dimakbulkan. Perbanyakkan berdoa. Allah tidak pernah jemu mendengar doa dari hambaNya.

Begitu juga jangan lupa memberi salam.

Salam Jumaat.

{ 30 comments.. read them below or add one }

dear anies dear anies 26 Aug 2016, 12:38:00
adakah doa sy dimakbulkan???
zarul farhana zarul farhana 26 Aug 2016, 14:18:00
tq sharing... kdg2 peringatan utk semua jugak
Irda Garmin Irda Garmin 27 Aug 2016, 20:20:00
bila doa dimakbulkan..RASA SANGAT KASIH SAYANG tuhan...:)
..in the swim.. ..in the swim.. 28 Aug 2016, 10:50:00
Jika doa di maksudkan dengan memohon orang yang terlalu banyak memohon adalah orang yang tidak tahu bersyukur. Greedy dia. Minta macam macam.
Pha Is Pha Is 28 Aug 2016, 19:17:00
perkongsian yg baik. antara sabda nabi antara lainnya, sekedekut-kedekut manusia adalah apabila dia mendengar nama nabi, tp tidak berselawat kepada baginda. (au kama qal)
Inani Hazwani Inani Hazwani 28 Aug 2016, 20:42:00
Berdoa lah in sha Allah akan diperkenankan bila tiba masanya. Thanks abg aRz untuk ilmu ini :)
Khir Khalid Khir Khalid 30 Aug 2016, 20:03:00
Semoga menjadi peringatan yg baik buat renungan kita bersama semua... semoga Allah sentiasa memberkati... aamiin.
Jari Manis Jari Manis 31 Aug 2016, 14:31:00
doa dan beri salam amalan yg paling mudah tetapi ramai yang tak ambil berat..meringankan
Jari Manis Jari Manis 31 Aug 2016, 14:32:00
bila beri salam...ramai yg susah nk jawab..pernah terkena kat batang idung
Jari Manis Jari Manis 31 Aug 2016, 14:33:00
beri salam di anggap perbuatan yg ganjil adehhh
aRz MoHa aRz MoHa 1 Sep 2016, 16:06:00
ada benarnya...kita kena kembali menghidupkan memberi salam kan...
aRz MoHa aRz MoHa 1 Sep 2016, 16:37:00
itulah kalau selalu tak amal, maka benda tu jadi tabiat...maka kita akan meringakan perkara-perkara macam ini
aRz MoHa aRz MoHa 1 Sep 2016, 16:44:00
betul...kalau jumpa kawan pun tak mula dengans alam kan terus "woiii" kena perbetulkan
aRz MoHa aRz MoHa 1 Sep 2016, 16:50:00
insyaallah....semoga diermudahkan doa kita untuk dimakbulkan
aRz MoHa aRz MoHa 1 Sep 2016, 16:51:00
thanks for sharing pha is
aRz MoHa aRz MoHa 1 Sep 2016, 16:51:00
hai Sue Bee...terima kasih singgah di Blog aRz ya
aRz MoHa aRz MoHa 1 Sep 2016, 16:54:00
ya...kadang-kadang kita manusia biasa yang adakalanya terlupa
aRz MoHa aRz MoHa 1 Sep 2016, 16:56:00
sama-sama kita saling ingat mengingati
aRz MoHa aRz MoHa 1 Sep 2016, 17:03:00
semoga dipermudahkan buat kita semua :)
SalbiahM SalbiahM 3 Sep 2016, 11:29:00
orang ingat berdoa ni untuk perkara fizikal dan rezeki sahaja. banyak lagi fungsi doa. untuk hidayah, untuk kebahagiaan,untuk syurga etc. semoga kita terpelihara dari menjadi orang yang lalai. thanks atas perkongsian Arz
aswaleyla aswaleyla 5 Sep 2016, 11:34:00
harap doa doa kita org mukmin dimakbulkan. ammin

Tinggalkan Komen dan Pendapat serta kritikan anda. Terima Kasih